Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


                     Tisztelt Látogató! 

 

A 2 ütemű (2T) motorok élettartama általában a gazdájától függ legjobban, ezen belül a motor gondos és persze szakszerű karbantartása, valamint kímélő üzemmód a legfontosabb.

A motor kenése a benzinhez kevert 2T olaj segítségével történik. Én személy szerint kb. 25 éve kezdtem el motorozni, az ezidő alatt megtapasztalt dolgokat és infókat kívánom megosztani veletek a CZ-kel kapcsolatban, itt a kenőanyagokról szóló részben. (a szerk.)

 

Üzemanyag keverékek 

Nagyítás

 

                ÜZEMANYAGOKRÓL ÁLTALÁBAN        

                       hasznos olvasmány 

 

 

Milyen 2T olajat használjunk a Czetkához?

A 2 ütemű CZ motorok kenése a benzinhez kevert olajjal történik. Ez kétféleképpen valósulhat meg: előre keverünk egy kannába benzin-olaj üzemanyagot - vagy - egy külön olajszivattyú adagolja a 2T olajat a motornak.

CZ-hez személyesen javaslom a STIHL-olajat.

Ez az olajfajta a STIHL nagy fordulatszámú és nagy terhelésű 2T gépeihez lett kifejlesztve.

STIHL 2T olaj

     

 a STIHL-cég történelméről

 

 Stihl 2T olaj 

     

Megvásárolhatod a Stihl szaküzleteiben. 

Kb: 3000.- Ft max. az 1 Liter kiszerelésű. Ez olyan 600-700 km útra elég.

Szaküzletek listája

 

A 2 ütemű motor
   

A kétütemű motor a belső égésű motorok egyik fajtája. Mindössze kettő ütem (egy motorfordulat) alatt hajtja végre azt a ciklust, amit a négyütemű motor két fordulat alatt. Így a kétütemű motornál minden fordulatra esik egy munkaütem, szemben a négyüteművel, ahol csak minden második fordulatra. A kétütemű motor fontos tulajdonsága, hogy mindkét irányban megindítható és üzemben tartható.

Kétütemű motorok használatosak a legnagyobb és legkisebb teljesítmények tartományában. Közepes teljesítményeknél sokkal kisebb a jelentőségük.

Előnyei :

-A kevés alkatrész kevesebb hibaforrást és kisebb önsúlyt jelent
 
-Nagyobb a teljesítménye, mint egy azonos lökettérfogatú négyütemű motornak

-A motor reverzálható (megfordítható a forgásiránya)

Hátrányai:

Jelenleg környezetvédelmi okokból egyre inkább szűkül a felhasználási területe, mivel bármely kialakítás esetén kerül olaj a környezetbe.
A benzin kenőolajtartalma nem tud tökéletesen elégni és az átöblítési folyamat miatt sok elégetetlen üzemanyag kerülhet környezetbe, amit viszont a kipufogó kialakításával (rezonátor), közvetlen befecskendezéssel, meglehet valamennyire akadályozni.
Katalizátorral sem javítható tartósan a károsanyag kibocsátás, mivel a kiáramló olaj és benzin ezt károsítja.
A kenés nem tökéletes ezért gyorsabb az alkatrészek kopása, kivéve ha adagolószivattyút alkalmazunk.

 

Munkafolyamatok:

Szívás és sűrítés:

A hengerben felfelé mozgó dugattyú a zárt forgattyúsházban vákuumot hoz létre. Ahogy a dugattyú felemelkedik, a szívónyílás szabaddá válik, ezáltal a forgattyúsházba beáramlik a karburátor segítségével előállított keverék. Eközben a már hengerben lévő benzin-levegő elegyet a még mindig felfelé mozgó dugattyú összenyomja.


Munkaütem és kipufogás:

Amikor a dugattyú az ütem vége felé halad, a gyertya begyújtja a keveréket és az égésben keletkező, gyorsan táguló gázok visszatolják a dugattyút.

Ahogy a dugattyú ereszkedik felfedi a henger oldalában lévő felömlő nyílást, ami kapcsolatot teremt a kipufogónyílással, így az elégett hajtóanyag szabadon elhagyja az égésteret.

A benzin-levegő elegy a forgattyúsházat és a hengert összekötő felömlő járatokba kényszerül. A dugattyú felfedi ezen nyílások hengerbe vezető bejáratát(felömlő nyílás), így a keverék az alacsonyabb nyomású közeg felé(henger) áramlik. A felömlő nyílások egy kicsit alacsonyabban helyezkednek el, mint a kipufogónyílás, emiatt keverék lép a hengerbe az égésgázok távozása közben. A belépő friss elegy elősegíti ezen gázok távozását, vagyis a henger "öblítését".

Ahogy a henger leért, újra felfelé mozdul, elzárja a felömlő nyílást, majd összesűríti a keveréket. Ezután egy újabb ciklus kezdődik.
 
Kipufogó rendszer 

A kétütemű motorok esetében gyakran speciális kipufogókat alkalmaznak amelyek kialakításuk miatt segítenek a gázlengések szabályozásában, a töltéscserében. Az öblítés lengés jellegű folyamat. Ezért a kipufogóvezeték a hangtompítóval és a szívóvezeték a légszűrővel egymáshoz pontosan össze van hangolva. Meg nem engedett módosítások esetén a motor károsodhat, teljesítménye csökkenhet, a károsanyag kibocsátása megnőhet, a megengedett zajszint átlépése esetén a környezetet is zavarhatja.

 

Olajozás 

Keverékolajozás

 Mivel a motor a forgattyúházban elősűríti a kezdőtöltetet, ezért szinte valamennyi kétütemű motor keverékkenésű, vagyis a kenőolajat a tüzelőanyagba keverik. Ennek hátránya, hogy motorfékezésnél, hirtelen gázelvételnél nem jut a fordulatszámnak megfelelő mennyiségű keverék a motorba és nem lesz kielégítő a kenés. Ezért ezekkel a motorokkal nem ajánlatos használni a motorféket.

Adagolószivattyús olajozás

A kétütemű motoroknál a tüzelőanyag és a kenőolaj külön tartályokban is elhelyezhető. Az olajtartályból adagolószivattyú szállítja a kenőolajat a karburátorba, és abban meg a fő fúvóka előtt a tüzelőanyaghoz keveri. Az adagolószivattyú dugattyúját a motor forgatja hajtóművön keresztül, így az adagolás fordulatszámfüggő. A szivattyú dugattyújának lökete, és így az adagolt mennyiség is a fojtószelep helyzetétől függ, tehát terhelésfüggő. Mivel az adagolt mennyiség a motor fordulatszámától és a szivattyú dugattyújának löketétől is függ, az olajhányad a fordulatszám és a terhelés függvénye. Előnye hogy az olajozás mindig kielégítő akár egy négyütemű motor esetében, hátránya hogy meghibásodás vagy az olajtartály kiürülése esetén a motor besülhet, azaz a dugattyú megszorulhat a hengerben.

 

 

 

 

 KEVERÉK KÉSZÍTÉS:

 

2T OLAJ      +       95-ös BENZIN

2 ÜTEMŰ OLAJ          BENZINESKANNA 

 

Miután tudjuk a megfelelő keverési arányt: mondjuk legyen 1:25 ( tehát 25L benzinhez keverendő 1L olaj. A keverési arányokat lásd a fenti táblázatban vagy itt.)

A kannába teszünk pl. 5L  95-ös benzint és hozzáöntünk 2 deciliter kétütemű olajat. Jól összerázzuk a kanna tartalmát és már kész is.

Na és melyik CZ-hez - milyen keverék kell?

Utcai 1968-ig  1:25 keverék (csepptankos)

1970-től én 1:33 keveréket tanácsolok. Egyes gépkönyvekben javasolják az 1:40 keveréket is a tűgörgős csapágyazású modellekhez.

MOTO-CROSS tipusokhoz: 1:20 vagy 1:25

KÉRDÉS: Mi lesz akkor, ha nem járok ilyen sűrű keverékkel?

VÁLASZ: Hamarabb elkopnak az alkatrészek, és ne gondoljuk azt,hogy jó az a motornak ha kevesebb 2T olajat teszünk a benzinhez.

Egy 125-ös motorikus felújítása:

Hengerfúratás

Új túlméretes dugattyú,gyűrűk,csapszeg,bronzpersely

Főtengely-csere,csapágyak,szimmeringek,tömítések....         

Különolajzás:

OLAJSZIVATTYÚS KENÉS

 

Az olajszivattyús motorok pl: CZ 175 Sport motorjának kenése úgy történik,hogy a motorkerékpár olajtartályába öntött 2T olaj műanyag vagy gumicsövön keresztül a kuplungdeknibe szerelt olajszivattyúba folyik, (FOTÓ) ahonnan a szivattyú az olajat a karburátor előtti golyós szelepen keresztül a motorba nyomja.

A szivattyú és a szelep gyárilag összehangolt szerkezet, változtatni rajta nem szabad.

Az olajszivattyús motorok előnye, hogy a fordulatszám emelésével több kenőolajat kap a motor,mint a hagyományos benzin-olaj keverékből, ezáltal elvileg hosszabb élettartamú lesz. A CZ gyárban készült motorok általában POSILUBE kenési rendszerű PAL olajszivattyú útján kapják a kenőolajat.

Olajszivattyú légtelenítés:

Ha a motor amit vásároltunk,olajszivattyús - és az előző tulaj lekötötte a szivattyús kenést róla, visszaköthetjük.

Ezt megelőzően győződjünk meg arról,h az üzemanyagtartályban keverék benzin van (1:33) és ezt követően helyezzük üzembe a szivattyút. Ehhez az olajtartályt - átlátszó műanyag benzincsővel  - összekötjük a kuplungfedélen található bevezetővel (kép: 1), majd a karburátor előtti golyós szelepet kicsavarjuk és ezt is öszekötjük egy rövidebb cső segítségével a kivezető (nyomó) ággal(kép: 2).

Az olajtartályba töltsünk 2T olajat, ami a bevezető ágon lefolyik a szivattyúig.Indítsuk be a motort és várjuk meg amíg a nyomó cső végén lévő golyós szelepet eléri az olaj, és folyamatosan csepeg. Az átlátszó műanyag cső azért fontos, mert ezen láthatjuk, ha még esetlegesen légbuborék van a rendszerben. Ha már nem látunk légbuborékokat, akkor állítsuk le a motort, csavarjuk be a golyós szelepet a karburátor elé. Ezekután az olajszivattyú bowden és a gázbowden holtjátékot állítsuk be úgy, hogy a szivattyúház fedelét levéve (kép) nézzük meg:  az olajszivattyú bowden húzására a  gázbowden egy picit később húzza a karburátor súbert, legyen holtjátéka(kb:1 mm -kép). A szivattyú üzembehelyezése után ne felejtsük,hogy a motorunkba tiszta 95-ös benzint tankoljunk, az olajtartályba lévő 2T olajmennyiséget a szintjelző ablakon kövessük.

 Végül a legújabb CZ 180  esetében némileg módosítottak a kenési rendszeren, ennek a tipusnak már egy bowdenes modernebb Mikuni olajszivattyú adagolja a 2T olajat.